L’Oréal is door de Britse reclamecodecommissie (ASA) op de vingers getikt voor twee misleidende campagnes. Het gaat om de reclamecampagnes met Julia Roberts die de foundation ‘Teint Miracle’ van het l’Oréal-merk Lancôme aanprijst, en om de campagne waarin model Christy Turlington te zien is die ook een foundation, ‘The Eraser’ van Maybelline (ook een merk van l’Oréal) moet verkopen. Beide vrouwen zijn al in de veertig en nog steeds beeldschoon als je het mij vraagt. Maar blijkbaar niet mooi genoeg voor l’Oréal, want het concern gaf toe de foto’s te hebben bewerkt met onder andere de airbrush techniek.
De foto’s waren zodanig gemanipuleerd, dat de huid van Julia Roberts er stralender uitzag dan in werkelijkheid het geval is en bij Christy Turlington waren onder andere kraaienpootjes bij de ogen en donkere lijnen weggeretoucheerd. Volgens de ASA wekt dit een “onrealistisch beeld” op en “wordt het tijd dat cosmeticabedrijven inzien dat deze geïdealiseerde beelden ons idee van schoonheid totaal verstoren”. De foto’s van L’Oréal zijn in Groot-Brittannië verboden omdat het bedrijf niet kon aantonen in welke mate ze geretoucheerd waren. Het Franse cosmeticabedrijf erkent dat wat oneffenheden op de gezichten van de modellen weggepoetst zijn, maar stelt dat de foto’s een accuraat beeld geven van het effect van de producten.
L’Oréal kwam eerder in botsing met de commissie over een reclame voor een mascara, waarin actrice Penelope Cruz optrad, en een antirimpelcrème die werd gepromoot door fotomodel Claudia Schiffer.
Ik vind het goed dat er opgetreden wordt tegen dit soort misleidende campagnes. Natuurlijk wil een merk een product mooi aanprijzen en verkopen, maar kan dat niet met een realistisch beeld? Eén van de voornaamste redenen dat ik de reviews hier Beautyaddicts schrijf, is dat ik jullie een eerlijk beeld wil geven van een product. Wat is nou écht het resultaat? Dan mogen jullie daar zelf een oordeel aan geven, en ik vertel ook gelijk wat ik ervan vind. Persoonlijk denk ik dat mond-tot-mond reclame (zoals een review op een blog) veel effectiever is dan dat onrealistische beeld dat vaak in reclamecampagnes geschetst wordt.
Wat vind jij van reclamecampagnes waarin de foto’s (te) veel bewerkt worden?
De meeste reclamecampagnes zijn misleidend. Wrm moet men nu zoveel retoucheren, ok je kan een paar dingetjes corrigeren maar niet alles, want wie gelooft dan dat je ineens geen kraaiepootjes meer hebt met die foundation. Keep it real! ^^
Liefs,
Yasmine
volgens mij zijn echt alle reclamecampagnes over make up en andere beauty producten zo bewerkt
Tsja, wie er echt intuint is wel behoorlijk naief, natuurlijk. De mascara-reclames zijn toch ook alles behalve geloofwaardig?
Ik denk dat ze er vrij weinig aan kunnen doen, waarschijnlijk zijn alle reclamecampagnes bewerkt. Neem bijvoorbeeld de anti veroudering reclames, wie zie je daar continu voorbij schuiven? Jonge dames die nog helemaal geen rimpels hebben, dat is ook iets waar ik me mateloos aan kan irriteren.
Ik ben niet naief genoeg om er intetrappen en ik heb de engelse vogue en daar staat bij een reclame dat er meer met de wimpers gedaan is dan alleen de mascara aan gebracht
ik had het gelezen ja dat die verbannen waren.. vind het wel ver gaan want eigenlijk moeten ze dan alle reclame zowat niet meer uitzenden of laten zien.. bijna alles is geshopped…. en iedereen weet het dus waarom zou je jezelf er zo druk om maken XD
Bijna alle reclames zijn misleidend dus dan blijf je je daar mee bezig houden haha!
Ik vind sommige reclames niet meer voldoen aan de reality. Bijna elke reclame is misleidend en dat vind ik zonde. Het creëert een beeld die eigenlijk helemaal niet bestaat.
Liefs, xxx
Klopt wat je zegt, ik denk dat alle merken dit doen. Alleen al aan de ogen alleen (kleur en glans) zie je dat er iets niet klopt.
Ik vind het goed dat ze op de vingers zijn getikt, want het is toch best misleidend. Eigenlijk trappen een hoop mensen erin.. net als reclame’s voor mascara’s, Nepwimpers effect? Bij lange na niet! :/ Jammer, maar zo is wel hoe die industrie in elkaar steekt.
Ik ben het met je eens. Bij reclame’s op tv en in tijdschriften denk ik: hé, dat wil ik proberen! Maar ik zoek eerst altijd reviews. Pas als de mond-tot-mond reclame ook goed is zou ik een product een aanschaffen.
Je kunt het natuurlijk niet helemaal voorkomen dat er wordt gephotoshopt, maar er moet een grens zijn en ik vind het goed dat daar dan ook daadwerkelijk iets aan wordt gedaan.
Dat is ook precies de reden waarom ik review’s van bloggers zoek als ik een product wil kopen.
Ik review regelmatig en weet dat ik zelf objectief ben, ik word er namelijk niks meer of minder van als een product wel of niet verkoopt. Ik heb er dus niks aan om een product beter te praten dan het werkelijk is, daarom ga ik er vanuit dat een oordeel van en blogger veel meer waard is dan van het bedrijf zelf.
Ik denk ook dat blogreviews eerder doorslaggevend zijn om iets te kopen dan zo’n stomme bewerkte reclame.